With his U.S.A. trilogy, comprising The 42nd Parallel, 1919, and The Big Money, John Dos Passos is said by many to have written the great American novel. While Fitzgerald and Hemingway were cultivating what Edmund Wilson once called their "own little corners," Dos Passos was taking on the world. Counted as one of the best novels of the twentieth century by the Modern Library and by some of the finest writers working today, U.S.A. is a grand, kaleidoscopic portrait of a nation, buzzing with history and life. The trilogy opens with The 42nd Parallel, where we find a young country at the dawn of the twentieth century. Slowly, in stories artfully spliced together, the lives and fortunes of five characters unfold. Mac, Janey, Eleanor, Ward, and Charley are caught on the storm track of this parallel and blown New Yorkward. As their lives cross and double back again, the likes of Eugene Debs, Thomas Edison, and Andrew Carnegie make cameo appearances.
John Dos Passos nació en Chicago en 1896 en el seno de una familia de origen portugués gracias a la cual viajó durante su infancia por países como México, Bélgica e Inglaterra. De regreso a Estados Unidos estudió en la Universidad de Harvard entre 1912 y 1916. Tras acabar sus estudios, se marchó a España para estudiar la arquitectura hispanomusulmana, viaje que plasmó en Rocinante vuelve al camino (1922). En Europa participó en la Primera Guerra Mundial como conductor de ambulancias, experiencia que dejó huella en su personalidad y su obra. Entre sus libros destacan Manhattan Transfer y los títulos agrupados en la llamada Trilogía USA (El paralelo 42, 1919 y El gran dinero) y en su otra trilogía, Distrito de Columbia (Hombre joven a la aventura, El número uno y El gran proyecto). Murió en Baltimore en 1970.
|